Langkau ke kandungan utama

Matematik Perlu Kritis dan Kreatif

 
Bagaimana nak ligat berfikir ya? Satu persoalan yang bermain di benak pelajar. Dalam kehidupan harian kita biasanya kita hanya menjalankan kerja rutin. Contoh selepas bangun pagi, gosok gigi, cuba tanya diri mengapa perlu gosok gigi, apa sebabnya, apa untungnya, atau gosok gigi sebab itu arahan mak dan ayah yang perlu diikuti. Semuanya mungkin, betul? Jadi berbalik kepada pokok asas tadi, seharusnya semasa mengosok gigi, kita tanya balik diri kita impak yang bakal kita peroleh hasil dari aktiviti itu. Jika ini dapat kita lakukakan secara semulajdi kita telah melatih berfikir secara kritis dasn kreatif. Rumusannya amalan biasa yang kita lakukan setiap hari perlu difikirkan sebab dan akibatnya........

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pecahan ; Permudahkan , Kecilkan

RINGKASAN JURNAL: PENGUASAAAN SIFIR DARAB DALAM MATEMATIK TAHAP DUA

RINGKASAN JURNAL: PENGUASAAAN SIFIR DARAB DALAM MATEMATIK TAHAP DUA Ringkasan jurnal oleh Dragonizer Penulis asal: Agnes Voo Tun Chuan Pencapaian rendah di kalangan dalam Matematik di sekolah-sekolah rendah berpunca dari kegagalan pelajar untuk menguasai sifir darab. Kegagalan pelajar dalam menghafal sifir dan mencongak di depan rakan-rakan mereka boleh menyebabkan mereka menghadap math phobia. Satu kajian tindakan melibatkan murid tahun 5 yang rendah pencapaiannya dipilih. Pelajar-pelajar ini didapati tidak memahami konsep operasi darab, tidak belajar melainkan di sekolah, tidak mahu belajar, tidak sedar tentang kepentingan pendidikan dan belum menguasai kemahiran membaca dan menulis. Tinjauan awal melibatkan temubual dengan guru dan murid, semakan profil murid dan ujian awal. Didapati sample terdiri daripada anak pendatang, tiada dorongan/perhatian ibu bapa/penjaga, ke sekolah tanpa sarapan pagi, bekerja di luar waktu sekolah dan jarang hadir ke sekolah. Setahun kemudian, satu ...