Inovasi dalam Pengajaran Matematik Menggunakan Kaedah Pancang Sempadan.
Masalah pelajar lemah dan sederhana dalam kelas adalah:
1. Nombor bulat : tidak dapat menentukan nilai tempat atau nilai digit.
2.Tajuk Perpuluhan : tidak dapat membezakan antara nombor bulat dan nombor perpuluhan.
3.Wang : tidak dapat bezakan rumah ringgit dan sen.
4.Ukuran panjang, masa dan waktu, timbangan berat, isipadu cecair : tidak dapat bezakan unit
b. Cara atasi melalui satu kaedah yang mampu membantu pelajar dalam pelbagai topik sukatan pelajaran Matematik.
Kaedah yang dilaksanakan adalah Kaedah Pancang Sempadan. Pancang sempadan bermaksud sesuatu yang memisahkan antara satu kawasan dengan kawasan yang lain. Dalam konteks Matematik boleh ditakrifkan sebagai pemisaha antara unit ataupun antara nombor. Ianya merupakan satu kaedah yang ringkas tetapi kesannya mampu membantu dan menarik golongan pelajar lemah dan sederhana menyukai matapelajaran Matematik.
Menyusun Titik Perpuluhan menggunakan Kaedah Pancang Sempadan
9.6 – 3.74 + 85.2 =
Masalah pelajar lemah dan sederhana dalam kelas adalah:
1. Nombor bulat : tidak dapat menentukan nilai tempat atau nilai digit.
2.Tajuk Perpuluhan : tidak dapat membezakan antara nombor bulat dan nombor perpuluhan.
3.Wang : tidak dapat bezakan rumah ringgit dan sen.
4.Ukuran panjang, masa dan waktu, timbangan berat, isipadu cecair : tidak dapat bezakan unit
b. Cara atasi melalui satu kaedah yang mampu membantu pelajar dalam pelbagai topik sukatan pelajaran Matematik.
Kaedah yang dilaksanakan adalah Kaedah Pancang Sempadan. Pancang sempadan bermaksud sesuatu yang memisahkan antara satu kawasan dengan kawasan yang lain. Dalam konteks Matematik boleh ditakrifkan sebagai pemisaha antara unit ataupun antara nombor. Ianya merupakan satu kaedah yang ringkas tetapi kesannya mampu membantu dan menarik golongan pelajar lemah dan sederhana menyukai matapelajaran Matematik.
Menyusun Titik Perpuluhan menggunakan Kaedah Pancang Sempadan
9.6 – 3.74 + 85.2 =
Ulasan
Catat Ulasan