Langkau ke kandungan utama

Inovasi Pancang Sempadan

Inovasi dalam Pengajaran Matematik Menggunakan Kaedah Pancang Sempadan.

Masalah pelajar lemah dan sederhana dalam kelas adalah:

1. Nombor bulat : tidak dapat menentukan nilai tempat atau nilai digit.

2.Tajuk Perpuluhan : tidak dapat membezakan antara nombor bulat dan nombor perpuluhan.

3.Wang : tidak dapat bezakan rumah ringgit dan sen.

4.Ukuran panjang, masa dan waktu, timbangan berat, isipadu cecair : tidak dapat bezakan unit


b. Cara atasi melalui satu kaedah yang mampu membantu pelajar dalam pelbagai topik sukatan pelajaran Matematik.

Kaedah yang dilaksanakan adalah Kaedah Pancang Sempadan. Pancang sempadan bermaksud sesuatu yang memisahkan antara satu kawasan dengan kawasan yang lain. Dalam konteks Matematik boleh ditakrifkan sebagai pemisaha antara unit ataupun antara nombor. Ianya merupakan satu kaedah yang ringkas tetapi kesannya mampu membantu dan menarik golongan pelajar lemah dan sederhana menyukai matapelajaran Matematik.

Menyusun Titik Perpuluhan menggunakan Kaedah Pancang Sempadan
9.6 – 3.74 + 85.2 =

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pecahan ; Permudahkan , Kecilkan

RINGKASAN JURNAL: PENGUASAAAN SIFIR DARAB DALAM MATEMATIK TAHAP DUA

RINGKASAN JURNAL: PENGUASAAAN SIFIR DARAB DALAM MATEMATIK TAHAP DUA Ringkasan jurnal oleh Dragonizer Penulis asal: Agnes Voo Tun Chuan Pencapaian rendah di kalangan dalam Matematik di sekolah-sekolah rendah berpunca dari kegagalan pelajar untuk menguasai sifir darab. Kegagalan pelajar dalam menghafal sifir dan mencongak di depan rakan-rakan mereka boleh menyebabkan mereka menghadap math phobia. Satu kajian tindakan melibatkan murid tahun 5 yang rendah pencapaiannya dipilih. Pelajar-pelajar ini didapati tidak memahami konsep operasi darab, tidak belajar melainkan di sekolah, tidak mahu belajar, tidak sedar tentang kepentingan pendidikan dan belum menguasai kemahiran membaca dan menulis. Tinjauan awal melibatkan temubual dengan guru dan murid, semakan profil murid dan ujian awal. Didapati sample terdiri daripada anak pendatang, tiada dorongan/perhatian ibu bapa/penjaga, ke sekolah tanpa sarapan pagi, bekerja di luar waktu sekolah dan jarang hadir ke sekolah. Setahun kemudian, satu ...